Laadukasta ja eettistä päihdekasvatusta 5.–9.luokkalaisille

Kouluvierailujen tavoitteena on herättää keskustelua päihteistä ja mahdollistaa päihdekysymysten kriittinen käsittely yhdessä lasten ja nuorten kanssa. Menetelmämme kannattaa vuorovaikutteisia työtapoja, humaaneja asenteita sekä noudattaa ehkäisevälle päihdetyölle asetettuja laatukriteereitä. Osallistava päihdekasvatuksemme on monipuolisen tiedon ja eri näkökulmien esittämistä, jonka tavoitteena on omien oivallusten kautta tehtävät terveelliset valinnat.

Päihdekasvattajiemme kuulumisia kentältä löydät säännöllisesti sosiaalisen median kanavistamme. Seuraa meitä Instagramissa ja Facebookissa.

Palautetta kouluvierailuista voit lukea täältä.

Lehden tilaus ei automaattisesti aktivoi kouluvierailutilausta, vaan toive kouluvierailusta tulee esittää meille täyttämällä Toivo kouluvierailua -lomake.

Tulevat kouluvierailut

Kouluvierailuja on jouduttu rajoittamaan merkittävästi maaliskuusta 2020 alkaen vallitsevan korona-tilanteen vuoksi. Lue lisää.

10.-11.11.2021
Pöytyä

Riihikosken yhtenäiskoulu

9.11.2021
Pöytyä

Yläneen yhtenäiskoulu

14.-15.12.2021
Siikajoki

Ruukin koulu

16.12.2021
Siikajoki

Gumeruksen koulu

Miksi päihdekasvatusta tarvitaan?

Me uskomme, että yhteiskunnan huumemyönteinen ilmapiiri varjostaa nuorten hyvinvoinnin positiivista kehityssuuntaa. Päihteiden käyttö on viime vuosina vähentynyt osittain juuri sen tärkeän päihdekasvatustyön ansiosta, jota nuorten parissa on jo tehty. Jotta suunta pysyisi oikeana, on tätä työtä välttämätöntä jatkaa. Vaikka yhä useampi nuori voi hyvin, pieni joukko nuoria voi entistä huonommin.

Koulun ulkopuoliselle päihdekasvatukselle on kova kysyntä. Työmme koetaan kouluilla tärkeäksi, sillä oppilaiden on usein helpompi jutella päihteisiin liittyvistä asioista ulkopuoliselle aikuiselle kuin omalle tutulle opettajalle. Yhteistyö koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa rikastuttaa oppimista ja tukee laaja-alaista opetussuunnitelmaa.

“Ulkopuolisen päihdekasvattajan vierailu oli erinomainen lisä koulun päihdekasvatukseen. Vierailijan pitämät oppitunnit olivat mukaansa tempaavia ja ajatuksia herättäviä!”

Luokanopettaja, Tikan koulu, Jyväskylä 

“Kiitos vierailustanne! Ulkopuolista päihdekasvatusta tarvitaan kouluissa, koska muu puhuja kuin ope voi jollekin olla se ratkaiseva juttu. Tarjontaa tällaisesta on todella vähän, vaikka kysyntää olisi paljon. Kaikki tällainen otetaan ilolla vastaan kun harvoin on saatavilla!”

– Hämeenkylän koulu, Vantaa 

Pyydä meidät kouluvierailulle!

Koulut, nuorisotoimet, vanhemmat sekä verkkolehden tilaajat voivat toivoa maksutonta päihdekasvatus-vierailua omalle tai muun paikkakunnan koululle. Helpointen kouluvierailu onnistuu siten, että koulu itse ottaa meihin yhteyttä osaten esittää suoraan tiedot toivotun kohderyhmän koosta ja mahdollisista aihepainotuksista.

Päihdekasvattajamme eivät voi järjestää vierailua omatoimisesti, vaan siihen tarvitaan aina koulun hyväksyntä. Me tarjoamme vierailuita kyseisille kouluille esitettyjen toiveiden mukaisesti. Kouluvierailujen toteutumiseen vaikuttavat koulujen ja freelance-päihdeohjaajiemme kalentereiden yhteensovittaminen ja maantieteellinen sijainti majoitusmahdollisuuksineen.

Freestyle-Paihdekasvatus-3-web-1

Miten toimimme?

Päihdekasvattajiemme vierailut ovat kouluille ilmaisia. Toiminta rahoitetaan Freestyle-verkkolehden tilaajamaksuilla ja nettisivujemme mainosmyynnillä.

Käytämme vuorovaikutteisia työtapoja ja keskustelemme päihteistä osallistavia menetelmiä käyttäen. Päihdekasvattaja ei pelottele, liioittele eikä myöskään vähättele. Uskomme, että parhaat oivallukset ja oppimiskokemukset syntyvät nuoren oman ajattelun kautta.

Päihdekasvatustuntien sisällöt räätälöidään koulukohtaisesti vastaamaan kunkin paikkakunnan yksilöllistä tarvetta. Mieluiten otamme oppilaat vastaan pienryhmissä luokittain. Voimme viipyä koululla tarvittaessa useampia päiviä, jotta valittu kohderyhmä ehditään käydä läpi kokonaan.

Kouluvierailuilla pyritään monipuolisen tiedon ja eri näkökulmien esittämiseen. Tämä mahdollistaa päihdekysymysten kriittisen pohdinnan ja sen, että nuoret voivat tehdä elämässään tietoisia valintoja. Haluamme keskustella päihteistä myös globaalina ja yhteiskunnallisena ilmiönä.

Päihdekasvattajia sitoo moraalinen vaitiolovelvollisuus. Lastensuojelulain mukaisesti teemme tarpeen mukaan yhteistyötä koulun ja muiden ammattilaisten kanssa nuorten hyvinvoinnin tukemiseksi.

Laatukriteerimme

Tärkeimpiä ehkäisevän päihdetyön laatukriteereitä ovat luotettava tieto, neutraali näkökulma sekä vuorovaikutuksellisuus.

Päihteistä annetun tiedon on siis oltava tosiasioihin perustuvaa ja asiallisesti esitettyä. Sen tulee kunnioittaa vastaanottajan älyä ja itsemääräämisoikeutta, eikä manipuloida.

Päihdekasvattajamme ovat nuoriso-ja kasvatusalan ammattilaisia sekä koulutettuja kokemusasiantuntijoita.

Päihdekasvatuksemme noudattaa ehkäisevälle päihdetyölle asetettuja eettisiä laatukriteereitä ja pyrkii edistämään päihteiden käyttäjien humaania kohtelua.

Jäikö jokin mietityttämään? Lue lisää päihdekasvatustyöstä Usein kysytyt kysymykset -sivulta tai ota meihin yhteyttä.

Freestyle-Paihdekasvatus-2-web-1

Toteutuneet kouluvierailut

14/04/2021
Hanko

Hanko

26.2.2021
Helsinki

Yhteislyseon koulu

Syksy 2020, vko 50
Seinäjoki

Seinäjoki

Syksy 2020, vko 41+45
Rusko

Rusko

Kevät 2020
Turku

Topeliuksen koulu

Kevät 2020
Porvoo

Albert Edelfeltin koulu

3.-6.2.2020
Rauma

Useiden kolujen kierros

28.1.2020
Kemi

Sauvosaaren koulu

14.1.2020
Raisio

Ihalan koulu + vanhempainilta

26.11.2019
Kempele

Ylikylän koulu

22.11.2019
Tyrnävä

Kuulammen koulu

11.11.2019
Oulu

Kaakkurin koulu

17.10.2019
Tyrnävä

Kuulammen koulu

15.-16.10.2019
Oulu

Laanilan koulu

11.10.2019
Kempele

Ylikylän koulu

10.10.2019
Oulu

Merikosken koulu

25.9.2019
Siikajoki

Gumeruksen koulu

17.9.2019
Espoo

Ymmerstan koulu

11.4.2019
Jyväskylä

Mankolan yhtenäiskoulu

Vko 15, 2019
Rauma

Nanun koulu, Raumanmeren peruskoulu, Nortamon peruskoulu ja Rauman normaalikoulu

“Kouluilla on tarvetta ulkopuoliselle päihdekasvatukselle. Monesti nuoren on helpompi käsitellä päihteisiin liittyviä asioista muiden kuin koulun aikuisten kanssa.”

Laivakankaan koulu, Oulu

“Me opettajat olimme erittäin tyytyväisiä ja tulen suosittelemaan tätä koulussamme tulevillekin vitos- ja kutosluokille. Vierailija sai myös oppilaat hyvin mukaan keskusteluun.”

Komeetan koulu

“Vierailu sujui tosi hyvin! Oppilaat olivat aktiivisia ja selvästi kiinnostuneita, esittivät paljon kysymyksiä ja tuli paljon keskustelua. Opettajat tykkäsivät myös kovasti. Kiitos!”

– Westendinpuiston koulu

“Vierailu sujui oikein hyvin! Lähestymistapa, joka ohjaa oivaltamaan itse on todella tervetullut. Oikein hyvää syksyä ja kiitokset vielä teidän tiimille! Jatkakaa samaa rataa!”

Koulukuraattori, Rautavaaran koulu

Palautteita

“Kouluilla tarvitaan ehdottomasti ulkopuolista päihdekasvatusta. Ulkopuolisten tahojen päihdekasvatus on vähintään yhtä tärkeää kuin koulun ja kodin kasvatus. Työ on merkityksellistä ja ehdottomasti tilaamme koulullemme tätä ilmaista päihdetyötä. On hienoa, että paikkaatte yhteiskunnan jättämää aukkoa tässä asiassa! Teette arvokasta työtä!”

– rehtori-siv.tj., Koivupuhdon koulu / Merijärven kunta 

“Löysin opettajainhuoneemme pöydältä Freestylen, uuden tuttavuuden. Kiinnosti oitis. Kierrätin oppilaillani, sitten kiikutin kassissani yön yli lainaan kotiin. Ja kyllä kannatti! Enpä ole näin hyvään lehteen toviin törmännyt, nimittäin. Huomisaamuna vien lehden takaisin paikalleen ja toivon, että joku kollegakin kokee samankaltaisen haltioitumisen kuin minä koin. Sanoma, sisältö, ulkoasu; priimaa. Kiitos sykähdyttävästä ensitapaamisesta! Odotan jo kovasti seuraavaa numeroa, joskin tästä voi olla vaikea pistää paremmaksi.

– Luokanopettaja, Iittalan yhtenäiskoulu

“Oli hyvä, että asioista puhuttiin suoraan ja rehellisesti ja itse asiaan mentiin välittömästi.”
“Huomasi, että puhuja ei ole ensi kertaa asialla.”
“Oppilaiden rohkeus yllätti, kun puhuja kysyi heidän kokemuksistaan. Oppilaat siis selvästi luottivat puhujaan.”
Vierailusta siis pidettiin ja aihe koettiin todella tärkeäksi. Kiitos vielä vierailusta! ”

– Ylämyllyn koulu

“Päihdekasvattaja oli erittäin hyvä sekä oppilaiden ja opettajien kanssa. Oppilaat olivat kiinnostuneita tunneilla. Sekä opettajilta että oppilailta tuli hyvää palautetta. ja se oli koettu erittäin tarpeellisena koulussamme. Iso kiitos vierailusta ja toivottavasti saadaan hänet koulullemme vielä toistekin. Olen suositellut teitä jo eteenpäinkin!”

– Mustasaaren keskuskoulu

“Kiitoksia käynnistä täällä Tampereen kristillisellä koululla. Päihdekasvattaja veti hyvät oppitunnit ja osasi minusta hyvin kohdata nuoret. Oppitunti oli mielenkiintoinen ja kokemuksemme oli hyvä. Kiitos. Tsemppiä hyvän työn tekemiseen.”

Koulupastori, Tampereen kristillinen opisto

“Päihdekasvattajan pitämistä tunneista pidettiin kovasti. Seitsemäsluokkalaiset jäivät tunnin jälkeen kyselemään yhtä ja toista. Kuraattori seurasi tuntia ja piti hyvänä. Yseille pidettiin kaksoistunti, jotka päihdekasvattaja itse ilmeisesti koki hyväksi ja kiireettömäksi. Oppilaat uskaltavat kysellä.”

Opinto-ohjaaja, Mankolan yhtenäiskoulu

“Mitä useammalta taholta lapset ja nuoret saavat tietoa terveellisestä elämästä, sen paremmin he toivottavasti ymmärtävät asian tärkeyden. Tämän myötä valmiudet tehdä oikeita valintoja omassa elämässään terveyden ja hyvinvoinnin kannalta vahvistuvat. Siksi on toivottavaa, että monet eri tahot ovat koulun ja terveydenhuollon lisäksi kiinnostuneita lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja sen edistämisestä sekä kannustamisesta terveellisiin elämäntapoihin. Vastaavasti toivomme, että Freestyle päihdekasvatuskampanjan toteutuksen myötä saadaan yleisellä tasolla lisätietoa koulun työntekijöille oppilaiden asenteista ja ajatuksista päihteisiin liittyen. Tätä tietoa olisi mahdollisuus sitten myös alueellisesti hyödyntää tarvittaessa.”

– Kouluterveydenhoitajat, Jyväskylä 

“Kiitos vierailusta! Sekä 5- ja 6-luokkalaisille pidetyt keskustelutilaisuudet että vanhempien iltatapahtuma olivat “kiinnostavia”, “osallistavia”, “ajatuksia herättäviä” ja jopa “hauskoja”. Vanhempia kiinnosti selvästi, millaisia keskusteluja oppilaiden kanssa syntyi, ja he toivoivat saavansa vielä jonkinlaisen yhteenvedon keskusteluista ja Freestyle-kampanjan “metodeista”.Kun päihteistä ja niiden käytöstä sekä omasta selviytymistarinastaan kertoo päihdekasvattajanne kaltainen nuori ihminen, on keskustelussa heti syvempi ja todellisempi ulottuvuus, ja sanoilla suurempi painoarvo. Varmasti lapsetkin tämän huomasivat. Kiitos myös käytännön vinkeistä liittyen päihdekeskustelun avaamiseen nuorten kanssa ja kodin ilmapiirin pitämiseen avoimena, vaikka päihteiden käyttöä ei kotona hyväksytäkään.Iloitsen suuresti siitä, että saimme Freestyle-kampanjan vierailemaan koulussamme!”

Nöykkiönlaakson koulun vanhempainyhdistys

“Kiitos hyvästä päihdekasvatusvierailusta. Paljon hyvää palautetta on tullut niiltä opettajilta jotka olivat mukana tunneilla. Lämminhenkistä ja ikäkauteen sopivaa kunkin ryhmän kohdalla oli ollut juttelu ja tehtävät. Voimme suositella muillekin! 😊”

Alavieskan yhtenäiskoulu

“Päihdekasvattajan vierailu Alavieskan yhtenäiskoululla 5.-9. luokkalaisten luona oli todella hyvä ja lämminhenkinen. Kun keskustelut käydään luokittain tai pienryhmittäin, niin keskusteluja syntyy paljon paremmin kuin suuressa liikuntasalissa, jossa olisi koko koulu koolla. Päihdekasvattajalla on taito lukea ryhmää ja puhua heidän ikätasonsa mukaisesti. Jokaiselle oppilaalle tuli varmasti tunne, että hän tuli kuulluksi ja nähdyksi, koska jokainen sai vuorollaan puheenvuoron. Ketään ei kuitenkaan pakotettu avautumaan omista henkilökohtaisista asioista, vaan asioita käsiteltiin tarvittaessa yleisellä tasolla. Nuorisotyöllinen ote näkyy hyvin ja se varmasti sai oppilaat rentoutumaan ja luottamaan häneen. Itse olin paikalla koulunuorisotyöntekijän roolissa ja olin yllättynyt kuinka avoimesti ja rohkeastikin nuoret keskustelivat aiheesta. Tällainen vieraileva puhuja tukee hyvin koulunuorisotyötäkin ja avaa keskusteluja vapaa-ajalla nuorisotilan avoimissa ovissakin. Opettajien läsnäolo ei ole ollenkaan pakollinen näiden tuntien aikana, mutta paikalla on hyvä olla esim. koulunuorisotyöntekijä tai kuraattori, joka jollain tasolla ainakin tuntee ryhmät ja oppilaat. Suosittelen lämpimästi näitä vierailuja kaikille kouluille!”

– vapaa-aikaohjaaja/koulunuorisotyöntekijä, Alavieska

Edellinen
Seuraava

Toivo kouluvierailua

Koulut, yksityishenkilöt ja tilaajat voivat toivoa vierailua omalle tai paikkakunnan koululle ottamalla meihin yhteyttä. Päihdekasvattajamme eivät voi järjestää vierailua omatoimisesti, vaan siihen tarvitaan aina koulun hyväksyntä. Me tarjoamme vierailuita kyseisille kouluille sitä mukaa, kun kalenterissamme on tilaa. HuomLehden tilaaminen ei automaattisesti aktivoi vierailua paikkakunnalle, vaan toive täytyy esittää meille täyttämällä oheinen lomake.   

Pääsääntöisesti kohtaamme oppilaat vuorovaikutteisesti luokka kerrallaan, maksimissaan viidestä kuuteen luokkaa päivässä. Tarvittaessa vierailumme koululla voi kestää useamman päivän, jotta koko haluttu kohderyhmä saadaan mukaan. Toiveita luennoista kerralla isommalle ryhmälle voi myös esittää. Räätälöimme vierailuja koulun ja kohderyhmän yksilöllisten tarpeiden mukaan.  

Päihdekasvatuksemme on kouluille maksutonta. 

Lue lisää toiminnastamme Info-sivulta.

Toivo kouluvierailua
Koulun tiedot
(Jos toivot laajempaa koulukierrosta alueella, niin kirjaa ylös kaikkien koulujen nimet)
(Kirjaa mille kaikille luokka-asteille päihdekasvatusta toivotaan ja kuinka monta luokkaa jokaista osallistuvaa ikäluokkaa on. Ellet tiedä tarkalleen, niin arvio riittää.)
Yhteyshenkilö koululla
Pyynnön lähettäjän yhteystiedot
Checkboxes
Vapaa viesti
Checkboxes