PALAUTETTA

Home / PALAUTETTA

”Päihdekasvattajan vierailu Alavieskan yhtenäiskoululla 5.-9. luokkalaisten luona oli todella hyvä ja lämminhenkinen. Kun keskustelut käydään luokittain tai pienryhmittäin, niin keskusteluja syntyy paljon paremmin kuin suuressa liikuntasalissa, jossa olisi koko koulu koolla. Päihdekasvattajalla on taito lukea ryhmää ja puhua heidän ikätasonsa mukaisesti. Jokaiselle oppilaalle tuli varmasti tunne, että hän tuli kuulluksi ja nähdyksi, koska jokainen sai vuorollaan puheenvuoron. Ketään ei kuitenkaan pakotettu avautumaan omista henkilökohtaisista asioista, vaan asioita käsiteltiin tarvittaessa yleisellä tasolla. Nuorisotyöllinen ote näkyy hyvin ja se varmasti sai oppilaat rentoutumaan ja luottamaan häneen. Itse olin paikalla koulunuorisotyöntekijän roolissa ja olin yllättynyt kuinka avoimesti ja rohkeastikin nuoret keskustelivat aiheesta. Tällainen vieraileva puhuja tukee hyvin koulunuorisotyötäkin ja avaa keskusteluja vapaa-ajalla nuorisotilan avoimissa ovissakin. Opettajien läsnäolo ei ole ollenkaan pakollinen näiden tuntien aikana, mutta paikalla on hyvä olla esim. koulunuorisotyöntekijä tai kuraattori, joka jollain tasolla ainakin tuntee ryhmät ja oppilaat. Suosittelen lämpimästi näitä vierailuja kaikille kouluille!” vapaa-aikaohjaaja/koulunuorisotyöntekijä, Alavieska

”Kiitos hyvästä päihdekasvatusvierailusta. Paljon hyvää palautetta on tullut niiltä opettajilta jotka olivat mukana tunneilla. Lämminhenkistä ja ikäkauteen sopivaa kunkin ryhmän kohdalla oli ollut juttelu ja tehtävät. Voimme suositella muillekin! 😊” Alavieskan yhtenäiskoulu

”Kiitos vierailusta! Sekä 5- ja 6-luokkalaisille pidetyt keskustelutilaisuudet että vanhempien iltatapahtuma olivat ”kiinnostavia”, ”osallistavia”, ”ajatuksia herättäviä” ja jopa ”hauskoja”. Vanhempia kiinnosti selvästi, millaisia keskusteluja oppilaiden kanssa syntyi, ja he toivoivat saavansa vielä jonkinlaisen yhteenvedon keskusteluista ja Freestyle-kampanjan ”metodeista”.Kun päihteistä ja niiden käytöstä sekä omasta selviytymistarinastaan kertoo päihdekasvattajanne kaltainen nuori ihminen, on keskustelussa heti syvempi ja todellisempi ulottuvuus, ja sanoilla suurempi painoarvo. Varmasti lapsetkin tämän huomasivat. Kiitos myös käytännön vinkeistä liittyen päihdekeskustelun avaamiseen nuorten kanssa ja kodin ilmapiirin pitämiseen avoimena, vaikka päihteiden käyttöä ei kotona hyväksytäkään.Iloitsen suuresti siitä, että saimme Freestyle-kampanjan vierailemaan koulussamme!” Nöykkiönlaakson koulun vanhempainyhdistys

”Vierailu sujui oikein hyvin! Lähestymistapa, joka ohjaa oivaltamaan itse on todella tervetullut. Oikein hyvää syksyä ja kiitokset vielä teidän tiimille! Jatkakaa samaa rataa!” Koulukuraattori, Rautavaaran koulu

”Päihdekasvattajan pitämistä tunneista pidettiin kovasti. Seitsemäsluokkalaiset jäivät tunnin jälkeen kyselemään yhtä ja toista. Kuraattori seurasi tuntia ja piti hyvänä. Yseille pidettiin kaksoistunti, jotka päihdekasvattaja itse ilmeisesti koki hyväksi ja kiireettömäksi. Oppilaat uskaltavat kysellä.” Opinto-ohjaaja, Mankolan yhtenäiskoulu

”Kiitoksia käynnistä täällä Tampereen kristillisellä koululla. Päihdekasvattaja veti hyvät oppitunnit ja osasi minusta hyvin kohdata nuoret. Oppitunti oli mielenkiintoinen ja kokemuksemme oli hyvä. Kiitos. Tsemppiä hyvän työn tekemiseen.” Koulupastori, Tampereen kristillinen opisto

”Päihdekasvattaja oli erittäin hyvä sekä oppilaiden ja opettajien kanssa. Oppilaat olivat kiinnostuneita tunneilla. Sekä opettajilta että oppilailta tuli hyvää palautetta. ja se oli koettu erittäin tarpeellisena koulussamme. Iso kiitos vierailusta ja toivottavasti saadaan hänet koulullemme vielä toistekin. Olen suositellut teitä jo eteenpäinkin!” – Mustasaaren keskuskoulu

”Vierailu sujui tosi hyvin! Oppilaat olivat aktiivisia ja selvästi kiinnostuneita, esittivät paljon kysymyksiä ja tuli paljon keskustelua. Opettajat tykkäsivät myös kovasti. Kiitos!” Westendinpuiston koulu

”Me opettajat olimme erittäin tyytyväisiä ja tulen suosittelemaan tätä koulussamme tulevillekin vitos- ja kutosluokille. Vierailija sai myös oppilaat hyvin mukaan keskusteluun.” Komeetan koulu

”Oli hyvä, että asioista puhuttiin suoraan ja rehellisesti ja itse asiaan mentiin välittömästi.”
”Huomasi, että puhuja ei ole ensi kertaa asialla.”
”Oppilaiden rohkeus yllätti, kun puhuja kysyi heidän kokemuksistaan. Oppilaat siis selvästi luottivat puhujaan.”
Vierailusta siis pidettiin ja aihe koettiin todella tärkeäksi. Kiitos vielä vierailusta! ” – Ylämyllyn koulu

”Löysin opettajainhuoneemme pöydältä Freestylen, uuden tuttavuuden. Kiinnosti oitis. Kierrätin oppilaillani, sitten kiikutin kassissani yön yli lainaan kotiin. Ja kyllä kannatti! Enpä ole näin hyvään lehteen toviin törmännyt, nimittäin. Huomisaamuna vien lehden takaisin paikalleen ja toivon, että joku kollegakin kokee samankaltaisen haltioitumisen kuin minä koin. Sanoma, sisältö, ulkoasu; priimaa. Kiitos sykähdyttävästä ensitapaamisesta! Odotan jo kovasti seuraavaa numeroa, joskin tästä voi olla vaikea pistää paremmaksi.” -Luokanopettaja, Iittalan yhtenäiskoulu

”Kouluilla tarvitaan ehdottomasti ulkopuolista päihdekasvatusta. Ulkopuolisten tahojen päihdekasvatus on vähintään yhtä tärkeää kuin koulun ja kodin kasvatus. Työ on merkityksellistä ja ehdottomasti tilaamme koulullemme tätä ilmaista päihdetyötä. On hienoa, että paikkaatte yhteiskunnan jättämää aukkoa tässä asiassa! Teette arvokasta työtä!” – rehtori-siv.tj., Koivupuhdon koulu / Merijärven kunta 

”Kouluilla on tarvetta ulkopuoliselle päihdekasvatukselle. Monesti nuoren on helpompi käsitellä päihteisiin liittyviä asioista muiden kuin koulun aikuisten kanssa.” – Laivakankaan koulu, Oulu 

”Kiitos vierailustanne! Ulkopuolista päihdekasvatusta tarvitaan kouluissa, koska muu puhuja kuin ope voi jollekin olla se ratkaiseva juttu. Tarjontaa tällaisesta on todella vähän, vaikka kysyntää olisi paljon. Kaikki tällainen otetaan ilolla vastaan kun harvoin on saatavilla!” Hämeenkylän koulu, Vantaa 

”Mitä useammalta taholta lapset ja nuoret saavat tietoa terveellisestä elämästä, sen paremmin he toivottavasti ymmärtävät asian tärkeyden. Tämän myötä valmiudet tehdä oikeita valintoja omassa elämässään terveyden ja hyvinvoinnin kannalta vahvistuvat. Siksi on toivottavaa, että monet eri tahot ovat koulun ja terveydenhuollon lisäksi kiinnostuneita lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja sen edistämisestä sekä kannustamisesta terveellisiin elämäntapoihin. Vastaavasti toivomme, että Freestyle päihdekasvatuskampanjan toteutuksen myötä saadaan yleisellä tasolla lisätietoa koulun työntekijöille oppilaiden asenteista ja ajatuksista päihteisiin liittyen. Tätä tietoa olisi mahdollisuus sitten myös alueellisesti hyödyntää tarvittaessa.” – Kouluterveydenhoitajat, Jyväskylä 

”Ulkopuolisen päihdekasvattajan vierailu oli erinomainen lisä koulun päihdekasvatukseen. Vierailijan pitämät oppitunnit olivat mukaansa tempaavia ja ajatuksia herättäviä!” Luokanopettaja, Tikan koulu, Jyväskylä