Neljäs Freestyle-päihdekasvatuskampanja syksy on käynnistynyt ja uusi päihdeohjaajamme Laura on aloittanut koulukierrokset Espoosta, Siikajoelta ja Oulusta! Keskitämme loppusyksyn vierailut Oulun seudulle kovan kysynnän vuoksi ja voidaksemme toimia mahdollisimman kustannustehokkaasti. Keväälle kyselyitä on tullut paljon, joten jos haluat ehtiä saamaan oman koulusi mukaan kierroksellemme, niin laita pikaisesti meille viestiä!

KUULUMISIA KENTÄLTÄ:
”Hyvä, että asiasta puhuu joku, joka todella tietää mistä puhuu”

Teksti: Laura Juntunen

Syksy on vierähtänyt nopeasti ja yhtäkkiä Pohjois-Suomessa on jo lumikin maassa. Koulukierrokset aloitettiin syyskuun alussa Espoosta, josta matka on jatkunut Siikajoelle, Ouluun, Kempeleeseen ja Tyrnävälle. Sadat kilometrit ovat taittuneet yöjunissa, iltapäivien ruuhkavuoroissa, paikallisbusseissa ja henkilöautolla. Menimme minne tahansa, työllemme tuntuu olevan tarvetta.

Suomalaiset nuoret vaikuttavat olevan verrattain hyvin erilaisissa asemissa sen suhteen, kuinka paljon he päihteistä ja niiden riskeistä tietävät. Koulujen välillä on suuria eroja siinä, miten paljon aihetta käsitellään. Toisaalta yhden luokankin sisällä erot saattavat olla merkittäviä. Yhdessä pöydässä aihe ei ole lainkaan ajankohtainen, kun taas viereisessä päihteet ovat jo tuttu juttu.  

Monelta koululta on tullut viestiä siitä, että erityisesti kannabiksen ja nuuskan käsittely nuorten kanssa on hyvin tarpeellista. Nuuskaamisesta on tullut arkipäivää ja jopa alakoululaisilla on huumekokeiluita. 

Olemme järjestäneet syksyn mittaan hyvin erilaisia tunteja. Perinteisesti olemme suosineet pieniä ryhmiä ja keskusteluun perustuvaa vuorovaikutusta, mutta pyynnöstä olemme räätälöineet myös muutamia kokonaisia vuosiluokkia yhdistäviä tilaisuuksia suurilla yhtenäiskouluilla, joissa lukuisten yksittäisten pienryhmien aikataulun laatiminen on ollut hankalaa. 

Tällaisissa ”massaluennoissa” on etunsa: parissa päivässä olemme tavoittaneet satoja opiskelijoita. Toisaalta ne asettavat päihdekasvattajan ja opiskelijat asetelmaan, jossa keskustelu ei välttämättä ole yhtä helppoa, kuin luokkatilassa. Tilanne vaatii paljon myös päihdekasvattajalta: on aivan eri asia jutella 25 nuoren kanssa kuin seistä mikki kädessä satapäisen yleisön edessä. 

Haasteista huolimatta kokeilut ovat olleet onnistuneita. Niitä ovat kiitelleet sekä opettajat että oppilaat. Tärkeintä on ollut kuitenkin huomata, ettei tilanne ole vaikuttanut nuorten mahdollisuuteen kysyä tai jakaa omia kokemuksiaan. Välillä ilmassa on ollut niin monta viittaavaa käsivartta, että aika on yksinkertaisesti loppunut kesken.

Isojen ryhmien kanssa olemme edenneet kokemusasiantuntijan tarina edellä. Sen kautta nuorille on pyritty avaamaan sitä, miten salakavalasti päihdeongelma kehittyy – ja miten se voi tulla kenelle tahansa.  Samalla olemme käsitelleet jonkin verran myös mielenterveyteen liittyviä teemoja ja sitä, miten tärkeää on pitää itsestään hyvää huolta. 

Juuri kokemustarinat ovat herättäneet nuorissa ajatuksia ja tunteita, kerrottiin niitä sitten salissa tai pienessä luokkahuoneessa. Esimerkiksi Laanilan koululla oppilaat kirjoittivat erään tunnin jälkeen kerättyihin palautelappuihin lukuisia positiivisia palautteita. Useissa toistui sama ajatus: on hyvä, että asiasta puhuu joku, joka todella tietää mistä hän puhuu. 

Kokemustarinat antavat myös opettajille uusia työvälineitä aiheen jatkokäsittelyyn. Inhimillinen, todellinen esimerkki päihdemaailman pimeydestä ja riskeistä antaa mahdollisuuden lähestyä aihetta aivan eri tavoin kuin oppikirja.

Syksyn mittaan kouluilla on pyyhitty kyyneleitä ja vaihdettu lämpimiä halauksia.  Moni nuori on halunnut jäädä juttelemaan tunnin jälkeen vielä kahdestaan. Minulle itselleni juuri nuo henkilökohtaiset keskustelut ovat olleet ikimuistoisia. Olen ollut todella otettu siitä, että nuoret ovat kokeneet, että he voivat puhua minulle. En varmasti tule unohtamaan sitäkään, kun lokakuun viimeinen luento päättyi ja eräs opiskelija asteli luokseni. ”Saanko halata sinua?”, nuori kysyi.

Jokainen tällainen kohtaaminen vahvistaa entisestään uskoani siihen, että päihdekasvatukselle on nuorten parissa todellinen tarve ja kysyntää. Juuri nyt meillä on mahdollisuus tavoittaa sekä ne, jotka eivät vielä käytä päihteitä kuin myös ne nuoret, joilla on jo kokeiluja ja mahdollisesti jo ongelmia. Meillä on mahdollisuus kertoa riskeistä mutta myös valaa heihin uskoa, että kaikesta on mahdollista selvitä. 

Juuri nyt meillä on mahdollisuus tehdä valtavan tärkeää työtä.

___________________________________________________________________________________________

Resurssimme ovat rajalliset, mutta pyrimme tulemaan kaikkialle minne meitä pyydetään maantieteellisten mutkien ja toimintamme rahoituksen suomien mahdollisuuksien mukaan! Aloimme syksyn rauhallisesti uuden verkkolehti muutoksen vuoksi. Nyt ensimmäinen verkkolehtemme on julkaistu ja toiveikkaina luotamme, että pääsemme yhä auttamaan kouluja ehkäisevässä päihdetyössä jatkossa entistäkin tehokkaammin! Iso KIITOS SINULLE verkkolehtemme tilaamisesta ja työmme mahdollistamisesta!

 

#DRUG #FREE #STYLE

Freestyle-päihdekasvatus-kampanja on yksityinen yhteiskunnallista työtä tekevä yritys, joka tarjoaa kouluille ilmaista päihdekasvatusta. FS-Kustannus Oy julkaisee ja myy kampanjan omaa Freestyle-verkkolehteä, jonka tuotoilla rahoitetaan päihdealan ammattilaisten vetämät valtakunnalliset kouluvierailut. Freestyle-verkkolehti on elämänsuojelun lifestyle-lehti, joka käsittelee raikkaasti ajankohtaisia ilmiöitä ja klassikkoaiheita uusista näkökulmista. Lehti haastaa pohtimaan asioita kriittisesti ja eettisesti tarjoten inhimillisiä tarinoita läheltä ja kaukaa.

Kyseinen toimintakonsepti on syntynyt tarpeeseen jo vuonna 2001. Sittemmin yhteiskunnallisen yrittämisen työmuoto on hitaasti vakiinnuttanut paikkaansa muuttuvan monimuotoisen ehkäisevän kentän yhtenä luotettavana palveluntarjoana.  Uuden laaja-alaisen opetussuunnitelman myötä oppimisympäristöt ovat monipuolistuneet ja yhteistyö koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa rikastuttaa oppimista. Kysyntä on siis kovaa ja tarve koulujen ulkopuoliselle päihdekasvatukselle todellinen. Laadukkaan valtakunnallisen päihdekasvatuksen toteuttaminen majoitus-ja matkakuluineen ei kuitenkaan ole meille ilmaista. Siksi tarvitsemme Sinua!

Laatukriteerit kunniaan!

Tärkeimpiä eettisen ehkäisevän päihdetyön laatukriteereitä ovat luotettavan ja uskottavan tiedon lisäksi kiihkottomuus ja vuorovaikutuksellisuus. Se puhuu myös käyttäjien humaanin kohtelun puolesta sekä huolehtii siitä, ettei heitä leimata. Päihteistä annetun tiedon on oltava tosiasioihin perustuvaa ja asiallisesti esitettyä – sen tulee kunnioittaa vastaanottajan älyä ja itsemääräämisoikeutta, eikä sen tule manipuloida. Päihdekasvatuksemme on monipuolisen tiedon ja eri näkökulmien esittämistä, joka mahdollistaa päihdekysymysten kriittisen pohdinnan sekä niiden pohjalta tehdyt tietoiset valinnat.

Kannabiksen osalta nuoret ovat hyvin tietoisia huumeen lääkekäytöstä, mutta sen riskejä ja haittoja pidetään todellisuutta lievempinä tai niitä ei tiedosteta lainkaan. Moni haluaa ajatella kyseessä olevan terveellisen luonnontuotteen, ja vahva näyttö huumeen negatiivisista vaikutuksista nuoren kehitykseen ja aivoihin sivuutetaan täysin. Ristiriitaiset tutkimustulokset kannabiksen terveyshaitoista eivät helpota muodostamaan mielipidettä siitä, millainen juridinen asema kannabiksella pitäisi olla, jotta yksilölliset ja yhteiskunnalliset haitat jäisivät minimiin. Toisille kannabis on harmiton nautintoaine, ja toisilla sen pitkäaikainen käyttö johtaa selviin terveyshaittoihin, etenkin muun päihteidenkäytön ohella. Vapaa saatavuus lisännee käyttöä ja näin ollen päihdehaittoja, mutta kannabiksen juridinen asema ei kuitenkaan saisi hankaloittaa käyttäjien hoitoon hakeutumista.

Päihteillä on myös hetkellisiä hyviä vaikutuksia, eihän niitä muuten käytettäisi. Näiden myönteisten tarinoiden vuoksi kokeileminen houkuttaa nuoria. Jos testi ei sitten vastaakaan ennalta luotuja mielikuvia useammankaan kerran jälkeen, saatetaan toivottua vaikutusta lähteä pahimmillaan hakemaan vahvemmilla aineilla. Nuoret tarvitsevat asiallista tietoa päihteiden käytön riskeistä, joka esitetään heille manipuloimatta.

Parasta ehkäisevää päihdetyötä on pyrkiä varustamaan nuoret päihteiden haitoilta suojaavilta elämäntaidoilla. Pienryhmät mahdollistavat vuorovaikutteisen keskustelun paremmin kuin koulujen isot juhlasalit, joten haluamme skipata mikrofonit ja kohdata oppilaat intensiivisesti luokissa.Vanhemmuuden sekä vanhempien ja lasten välisen kommunikaation tukeminen on yksi tärkeä ehkäisevän päihdetyön työmuoto. Järjestämme asiakaslähtöisesti myös vanhempainiltoja sekä koulutuksia esimerkiksi nuorisoalan opiskelijoille ja opettajille. Koulutukset räätälöidään tapauskohtaisesti vastaamaan tilaajan tarpeita.

Tuntien sisältö on suunniteltu pääasissa 5.-9.luokkalaisille. Yhden päivän aikana koululla pystymme käymään läpi kuusi luokkaa. Yhden luokan kanssa aikaa menee 45 min. Voimme viipyä tarvittaessa useampia päiviä, että koko valittu kohderyhmä saadaan käytyä läpi. Koulun ei tarvitse järjestää majoitusta. Koulu voi esittää etukäteen toiveita mihin keskustelussa keskitytään; tupakkaan, nuuskaan, kiusaamiseen, kannabikseen, muihin huumeisiin vai alkoholiin. Ajankohtaiset asiat ovat hyvin erilaisia riippuen luokka-asteesta ja koulun sijannista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *